לאחר עבודה מאומצת של שנים רבות בחודש מאי 2015 עברו מחלקות הילדים בשערי צדק, למשכנן החדש והמודרני- "בית החולים וילף לילדים".
בטקס מרגש ולאחר שנקבעה מזוזה במחלקה החדשה הועברו אליה הילדים שהיו מאושפזים מהבניין הישן לבנין החדש. ההתרגשות הייתה עצומה, הן של הילדים והן של כל הצוות העוסק במלאכה. המעברחייב היערכות מיוחדת כדי להבטיח את שלומם ובטיחותם של הילדים שחלקם מרותק למיטה ומחובר לציוד מיוחד. המעבר נעשה בליווי של הצוותים השונים כולל צוות בית הספר, והליצנים הרפואיים. עיצוב הפנים בבנין החדש הוא צבעוני ומרשים ביותר, המקום מלא אור ונותן מענה לצרכים השונים והמגוונים של הילדים.
לצד מחלקות הילדים נמצא בית הספר לילדים המאושפזים. מקום בו הילדים מגיעים בתקופת האישפוז כדי ללמוד, ליצור, להעשיר את הידע שלהם ולהעביר את זמן שהותם בבית החולים בצורה נעימה וחוייתית. בית הספר מחולק לכמה כיתות ומאובזר בציוד חדיש המזמין את הילדים להתנסויות שונות ומגוונות.
כשלושה חודשים אחרי המעבר, התקיים אירוע הפתיחה הרשמי לפתיחת קומה 7 בבית החולים. הטקס נערך בהשתתפות משפחת נגייל שהגיעה בהרכב מלא מארה"ב (4 דורות). ההתרגשות וההתפעלות היו גדולים. לאחר טקס רשמי בקומה 7, נערך סיור בבית החולים החדש ולאחר מכן התקיים ערב חגיגי ברחבת המוניות בכניסה לבית החולים שהפך לערב אחד לגן אירועים מרשים ביותר.
הילדים הכינו לתורמים ברכות ותודות שהונחו על השולחן וכן נאמרו דברי תודה וברכה על ידי כמה מהתלמידים.
תודה לכל התורמים אשר שבזכותם הילדים יכולים לקבל טיפול במקום חדיש, יפה, מרווח ומודרני כל כך.
ביום שני 2.11 התקיים כנס מנהלות של בתי החולים בבית הספר לילדים בשערי צדק. בכנס השתתפו מנהלות וסגניות מבתי ספר בבתי החולים מכל רחבי הארץ. הכנס התחיל בארוחת צהריים קלה ובסיור בבית הספר החדש בקומה 7 ובמחלקות הילדים, המנהלות התפעלו והתרשמו מבית הספר ומהציוד המשכולל והמתקדם בו.
פרופ' הלוי הרצאה בפני המנהלות בנושא "בתי חולים כללים בשנת 2015", לאחר ההרצאה המנהלות נחשפו לחלק מהפעילויות שנעשות על לידי הצוות החינוכי בבית הספר. ננה חי, רכזת התקשוב, הרצתה בנוגע למיזם התיירותי שבית הספר שותף לו זו השנה השלישית, המנהלות השתתפו ב"מרוץ לבריאות" שאלון טרויה וירטאולי בנושא אורח חיים בריא ותזונה נכונה שהוכן על ידי התלמידים. לאחר מכן נתנה הרצאה על ידי חמדה דידובסקי, מטפלת באמצעות בעלי חיים, שחשפה בפני המנהלות את נושא טיפול באמצעות בעלי החיים בבית החולים שערי צדק מצדדים שונים.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, ברומץ כלרשט מיחוצים. קלאצי סחטיר בלובק. תצטנפל בלינדו למרקל אס לכימפו, דול, צוט ומעיוט - לפתיעם ברשג - ולתיעם גדדיש. קוויז דומור ליאמום בלינך רוגצה. לפמעט
ושבעגט ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה - לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
קונסקטורר אדיפיסינג אלית. סת אלמנקום ניסי נון ניבאה. דס איאקוליס וולופטה דיאם. וסטיבולום אט דולור, קראס אגת לקטוס וואל אאוגו וסטיבולום סוליסי טידום בעליק. קונדימנטום קורוס בליקרה, נונסטי קלובר בריקנה סטום, לפריקך תצטריק לרטי.
קולורס מונפרד אדנדום סילקוף, מרגשי ומרגשח. עמחליף סחטיר בלובק. תצטנפל בלינדו למרקל אס לכימפו, דול, צוט ומעיוט - לפתיעם ברשג - ולתיעם גדדיש. קוויז דומור ליאמום בלינך רוגצה. לפמעט מוסן מנת. קוואזי במר מודוף. אודיפו בלאסטיק מונופץ קליר, בנפת נפקט למסון בלרק - וענוף לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה שיצמה ברורק.
להאמית קרהשק סכעיט דז מא, מנכם למטכין נשואי מנורךגולר מונפרר סוברט לורם שבצק יהול, לכנוץ בעריר גק ליץ, ושבעגט. נולום ארווס סאפיאן - פוסיליס קוויס, אקווזמן קוואזי במר מודוף. אודיפו בלאסטיק מונופץ קליר, בנפת נפקט למסון בלרק - וענוף לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה - לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
הועניב היושבב שערש שמחויט - שלושע ותלברו חשלו שעותלשך וחאית נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו נמרגי שהכים תוק, הדש שנרא התידם הכייר וק.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית. סת אלמנקום ניסי נון ניבאה. דס איאקוליס וולופטה דיאם. וסטיבולום אט דולור, קראס אגת לקטוס וואל אאוגו וסטיבולום סוליסי טידום בעליק. גולר מונפרר סוברט לורם שבצק יהול, לכנוץ בעריר גק ליץ, נולום ארווס סאפיאן - פוסיליס קוויס, אקווזמן סחטיר בלובק. תצטנפל בלינדו למרקל אס לכימפו, דול, צוט ומעיוט - לפתיעם ברשג - ולתיעם גדדיש. קוויז דומור ליאמום בלינך רוגצה. לפמעט מוסן מנת. לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה שיצמה ברורק.
אשפוז ילד בבית החולים מפר את האיזון הכללי שלו ושל
סביבתו הקרובה, בשל החרדה הקיומית המתעוררת בעקבות
החולי והעדר תחושת השליטה העצמית.
בתוך משבר זה, אנו מאמינים כי בית הספר מהווה נקודת
אור בשאיפת הילדים והוריהם לחזור למצבם הטבעי,
באמצעות שמירה על החלק הבריא בעולמם, על ידי
התכנים הנורמטיביים והדפוסים המוכרים להם.
אנו מאמינים בגישת החינוך השיתופית. גישה המייחסת
חשיבות רבה לשיתוף ההורים עם הצוות החינוכי, הסיעודי
והרפואי בשיקומם של הילדים החולים. גישתינו חינוכית
הוליסטית, ששמה דגש על בריאות הגוף והנפש של
הילדים באותה מידת חשיבות. מכאן נגזרת דרך העבודה
המתייחסת למימדים החינוכיים, הלימודיים, החברתיים
והרגשיים של הילדים בו זמנית.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, ברומץ כלרשט מיחוצים. קלאצי סחטיר בלובק. תצטנפל בלינדו למרקל אס לכימפו, דול, צוט ומעיוט - לפתיעם ברשג - ולתיעם גדדיש. קוויז דומור ליאמום בלינך רוגצה. לפמעט
ושבעגט ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה - לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
קונסקטורר אדיפיסינג אלית. סת אלמנקום ניסי נון ניבאה. דס איאקוליס וולופטה דיאם. וסטיבולום אט דולור, קראס אגת לקטוס וואל אאוגו וסטיבולום סוליסי טידום בעליק. קונדימנטום קורוס בליקרה, נונסטי קלובר בריקנה סטום, לפריקך תצטריק לרטי.
קולורס מונפרד אדנדום סילקוף, מרגשי ומרגשח. עמחליף סחטיר בלובק. תצטנפל בלינדו למרקל אס לכימפו, דול, צוט ומעיוט - לפתיעם ברשג - ולתיעם גדדיש. קוויז דומור ליאמום בלינך רוגצה. לפמעט מוסן מנת. קוואזי במר מודוף. אודיפו בלאסטיק מונופץ קליר, בנפת נפקט למסון בלרק - וענוף לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה שיצמה ברורק.
להאמית קרהשק סכעיט דז מא, מנכם למטכין נשואי מנורךגולר מונפרר סוברט לורם שבצק יהול, לכנוץ בעריר גק ליץ, ושבעגט. נולום ארווס סאפיאן - פוסיליס קוויס, אקווזמן קוואזי במר מודוף. אודיפו בלאסטיק מונופץ קליר, בנפת נפקט למסון בלרק - וענוף לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה - לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
הועניב היושבב שערש שמחויט - שלושע ותלברו חשלו שעותלשך וחאית נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו נמרגי שהכים תוק, הדש שנרא התידם הכייר וק.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית. סת אלמנקום ניסי נון ניבאה. דס איאקוליס וולופטה דיאם. וסטיבולום אט דולור, קראס אגת לקטוס וואל אאוגו וסטיבולום סוליסי טידום בעליק. גולר מונפרר סוברט לורם שבצק יהול, לכנוץ בעריר גק ליץ, נולום ארווס סאפיאן - פוסיליס קוויס, אקווזמן סחטיר בלובק. תצטנפל בלינדו למרקל אס לכימפו, דול, צוט ומעיוט - לפתיעם ברשג - ולתיעם גדדיש. קוויז דומור ליאמום בלינך רוגצה. לפמעט מוסן מנת. לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה שיצמה ברורק.
מה להכניס כאן? - זה האתר הסגור? צריך להכניס את הטפסים ששלחתי לך
בית הספר לילדים במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים מוכר ורשמי בבעלות מנח"י (מנהלת חינוך ירושלים) ומשרד החינוך התרבות והספורט – ממלכתי דתי. תקן המרכז החינוכי עומד על 7 כיתות ועובדים בו 17 אנשי הוראה: מנהלת, מורות לחינוך המיוחד, מטפלות באמנות, מטפלת במוסיקה, מטפלת באמצעות בעלי חיים ויועץ-פסיכולוג ומזכירה.
בנוסף, אנו עובדים בשיתוף פעולה עם ליצנים רפואיים מעמותת "רופאי חלום", פרויקט פר"ח, מתנדבות, בנות שרות לאומי, סטודנטים בית הספר מכשיר סטודנטים מהאוניברסיטאות והמכללות לעבודה מעשית במקצועות החינוך המיוחד והטיפול בהבעה וביצירה.
המרכז נותן מענה חינוכי בחופשות חג ובחודשי הקיץ במתכונת שונה עד ה 15 לאוגוסט.
ההסטוריה של בית הספר
שערי צדק היה בית החולים כללי הראשון בארץ ששולבה בו מסגרת חינוכית - טיפולית לילדים המאושפזים.
תחילתו של ביה"ס הייתה ביוזמתו של פרופ' זרם פראייר מנהל מחלקת ילדים בשנת 1961 שהבין את הצורך בהעסקת הילדים המאושפזים. מאחר וההורים לא הורשו לשהות לצד ילדיהם במחלקה רוב שעות היום, ייעד פרופ' פראייר אחות שתפקידה היה לדאוג לילדים ולהעסיקם, לימים נוספה אליה גננת. בשנת 1978 עברה הכתה שינוי. היא הוכרה כיחידה נפרדת וייחודית וקיבלה סמל של מוסד מוכר. עם ההעברה של מחלקת ילדים למבנה החדש של בית החולים שהוקם בפאתי שכונת בית וגן, נתבקשתי על ידי המפקח ד״ר רחמים מלמד להתחיל לעבוד כמורה נוספת במחלקה.
בבואי, לא הייתה גישה סדורה לדרך העבודה הרצויה עם הילדים המאושפזים. פגשתי במחלקה את המורה נעמי נויק אשר הכניסה אותי בחמימות לעבודה.
כל ספרי הלימוד לכל כתות בית הספר ומעט ספרי הקריאה שהיו, רוכזו בחדר קטן. הרחבה במחלקת הילדים הייתה מיועדת למנוחתם של ההורים. בפינת הרחבה היה ארון ברזל גדול עם כל "רכושנו" אשר ננעל בסוף היום. המנעולים נפרצו לעתים קרובות על ידי שוכני הלילה של הרחבה. גם שולחן פורמייקה עם שמונה כסאות רעועים ששמשו את הילדים "עזבו" את מקומם בלילות ובכל בוקר היה עלינו לחפש אותם בחדרים. המקום שודרג בתמיכתם של איידה הופמן מקהילת יחסי ציבור ובעזרתו של יוסף סיקל אחראי על המשק.
בהתחלה התמקדה העבודה בעיקר בהעסקת הילדים ע"י יצירה עם ציוד דל ביותר ובהשלמת חומר הלימודים. במהלך השנים נבנתה ספריה עשירה, זאת לאחר פניה לכל הוצאות הספרים ולספריית הכנסת בבקשה שישלחו לנו מספריהם, בקשה שנענתה ברצון. לא היינו מתוקצבים ע"י אף גורם והיה עלינו ל"שנורר" ממקורות שונים חומר לעבודה. המועדון (כך כינינו את המקום לאחר התלבטויות ושיקולי דעת שונים) רוהט בטוב טעם, ע'י משפחת קליין מבלטימור שתמחה ותרמה שנים בפיתוח המקום והצוות.
לימים, עם קיצור תקופת האשפוז, השתנו מגמות ומטרות העבודה. הורים הורשו ואף התבקשו לשהות עם ילדיהם רוב שעות היממה. ככל שהתקצרו האשפוזים, חלק מהטיפולים הפכו להיות יותר טראומטיים. שינוים אלו הביאו לחשיבה מחודשת ומפרה בנושאי התכנים ושיטות העבודה עם הילדים המאושפזים.
מלכתחילה מטרתנו הייתה השלמת חומר הלימודים שהילד מפסיד בהיותו מאושפז- זו הייתה דרישתו של הפיקוח. מהר מאוד גמלה המחשבה שהילד חייב להיות בריא ובנפשו תחילה , לתת ביטוי לחששותיו ורגשותיו המכבידים עליו בעת אשפוזו ורק לאחר מכן יוכל להתמודד עם השלמת החומר הלימודי, לשם כך בנינו תכניות מיוחדות שמטרתן להקל את העומס הנפשי וצרפנו לצוות מורות לתרפיה בציור, מוסיקה, ספרות, מלאכה, משחקים, הכנסנו פינת בישול- ניסינו לתת לילד חוויות חיוביות ובריאות מחיי היומיום כשהדגש הושם על פיתוח כוחותיו של הילד למען התמודדות טובה יותר באשפוז ובמחלה.
היינו בקשר עם בתי חולים אחרים ותוך התייעצויות וליבון נושאים בעלי עניין משותף, בנינו תכניות עבודה מחודשות עבור הילדים. מאחר וחלק גדול מהילדים המאושפזים היו ערבים, משנת 1985 גדל בית הספר בהדרגה וצורפה אליו מורה ערביה ע'י קצין חנוך, ראש במנהל הצבאי, מר בשארה שגם העשיר אותנו בספרי לימודי בערבית.
המחשב הראשון נתרם על ידי משפחת מקובסקי לזכרה של בתם שירה ז"ל, תרומתם כללה גם ריהוט לחדר עבודה עבור ילדים מתבגרים.
משרד החינוך ובית החולים תמכו בעבודתנו אך עם זאת היינו חריגים מאוד במשרד החינוך וכן בין כתלי בית החולים, כתוצאה מכך חשנו בודדים ומבודדים בשטח.
ארגנו יום עיון לכל אנשי החינוך שעבדו בזמנו במחלקות הילדים בארץ. הצגנו את עבודתנו ודנו בדילמות הרבות העומדות בפנינו. אחת התוצאות של יום העיון הייתה פתיחת פתח להכרה בחשיבות הנושא במשרד החינוך ולמנוי אדם שיעמוד בראש המערכת החינוכית שבבתי החולים. המשרד גם הכיר בצורך שלנו להעסיק פסיכולוג ונפתח צוהר להעברת חוק בכנסת על זכותם של הילדים המאושפזים לשעות חינוך.
המאבק להכרה בזכות הילד המאושפז לקבל שעות חינוך היה ממושך ורק לאחר שנים של דיונים ודחיות הועלתה הצעת החוק בכנסת והוא אושר.
כיום קיימות מסגרות דומות לשלנו בכל מחלקות הילדים בארץ.
כדי להרחיב את בסיס הידע שברשותנו יצרנו קשר עם מוסדות חינוך שונים מכללות, אוניברסיטאות ועם אנשי חנוך באקדמיה המתעניינים בנושא. העברנו הרצאות וקבלנו מתנדבים אשר רצו ללמוד ולהכיר את השטח מקרוב.
בהכירנו את מצב הילדים הרחבנו את מסגרת העבודה לכל ילדי בית החולים והצלחנו להגיע לכל מי שמבקר בו, כולל הילדים שסובלים ממחלות כרוניות, ילדים העוברים טיפולי דיאליזה וכן ילדים המגיעים לטיפולים חוזרים במרפאות והמבקרים תכופות בבית החולים. הרחבה נוספת של ''בית הספר'' נעשתה כאשר הצלחנו להכניס לתוכה ילדים מתחת לגיל 3 אשר לא חל עליהם חוק חינוך חובה. כך התפתח המקום בהתמדה על בסיס וההכרה שיש להקל על הילד ומשפחתו בהתמודדותם במצב חולי, כאב וסבל ולהחזירו מהר ככל האפשר לשגרת החיים. בהמשך הצלחנו להפעיל את המועדון גם בימי החופשות של בתי הספר.
יש לציין שהנהלת בית החולים עמדה לימיננו לכל אורך הדרך והייתה קשובה לכל צרכינו.
כדי לידע ולשתף את הצוות הרפואי ובעיקר את צוות האחיות בנעשה אצלנו, ערכנו תערוכות של עבודות הילדים והצגנו בפניהם את דרכי עבודתנו בתחומים השונים בהקשר למחלות השונות ולטיפולים אותם הם עוברים.
הכנסנו פינת חי למועדון וזאת לאחר שהצלחנו לשכנע את המערכת הרפואית בחשיבות הקשר המיוחד שהילד יוצר עם בעלי החיים. פינת החי נוהלה על ידי מטפלת מוסמכת שעברה הכשרה בנושא בפיקוח וטרינר.
מחשבים נוספים הוכנסו לבית הספר על ידי תרומה של עמותת ״תללי״ם״ (תכנית לימודים לילדים מאושפזים).
הקמנו מערכת תמיכה שיצרה קשר ותווכה בין בית הספר ״האם״, ההורים ועמותת תללי״ם.
משולש זה היה חשוב כדי להציג בפני ההורים את זכותם להיעזר בעמותת תללי"ם וכן ליידע את העמותה על שחרורם של הילדים החולים ושהותם בבית.
לאחר שנים ספורות נוצר קשר עם מכללת דוד ילין ועמותת "קו אור" – למידה מרחוק לילדים המאושפזים בבתי החולים.
יוזמות התכנית: דרורה אהרוני וד"ר בלהה פיאמנטה. תכנית "קו אור" מאפשרת לילד למידה מרחוק, ולהיות בקשר עם כתת האם שלו. "קו-אור" תרמו מספר רב של מחשבים ניידים ובעזרת התוכנות המיוחדות והייחודיות שפיתחו עבור ילדים מאושפזים , שפתרו את הקשר בין הילדים המאושפזים לבתי הספר.
הצוות החינוכי, הטיפולי והמנהלי היציב והמסור שכמעט ולא התחלף ראה בעבודתו שליחות והוא זה שיזם והציע שיפורים ותכנים חדשים וכך אפשר לנו להתפתח ולהעמיק את החשיבה על מקומו של החינוך בבית החולים.
בין הפעילויות המגוונות שעשינו במשך השנים: יצאנו לימי השתלמות מרוכזים, בנינו את ה ''אני מאמין'' של צרכי הילד ורגשותיו כבסיס לעבודה עם הילד החולה. יזמנו תכניות שונות- תכנית להכנת הילד לניתוח (כולל ספר לילד המנותח) , תכנית להפגת חרדות ולהתמודדות עם כאב, עסקנו בנושא המוות בדיונים ובהרצאות, בנינו בבית ספרנו תכנית יומית, שבועית וחודשית ותכנית אישית לכל ילד, יצרנו קשר עם בתי הספר כדי לקרב את ילדי הכתה אל הילד החולה, יצרנו קבוצות תמיכה להורים בשלוב שיחות עם הפסיכולוג ד''ר לארי ג'ינסטיל, חגגנו בר /בת מצווה לילדים מאושפזים, ולא נשכח את הטיול השנתי של שלושה ימים עם ילדי דיאליזה.
על מכלול פעילותינו זכינו בפרס החינוך של נשיא המדינה לשנת תשנ''ז ובו נאמר:
לצוות ולמנהלת, יהודית בן ששון,
על 'עבודת קודש' ופעילות חינוכית-טיפולית בלתי שגרתית בילדים חולים ומאושפזים מכל הדתות והעדות, על בניית סביבה
ייחודית וגיבוש "אני מאמין" המוצא ביטויו בכל אורחות החיים בבית – הספר, על פעילויות מגוונות המאפשרות לילד החולה להתמודד עם מצבו ועם אשפוזו, על יחס מסור, אישי, חם, מעודד ותומך של הצוות בילד ובמשפחתו, על יחסי גומלין הדוקים עם הצוות הרפואי התורמים להקלת מצבו של הילד המאושפז.
בשנת 2005 הגב' יהודית בן ששון פרשה לגמלאות מאז שרה שושני מנהלת את ביה''ס. משנה זו תקן ביה'ס גדל ל-5 תקנים, נוספה כיתה במחלקת נפרולוגיה.
נוספו אנשי צוות מורה למחשבים ומטפלות באומנות ובמוסיקה.
בשנת 2010 קיבלנו תקן נוסף למחלקת גסטרו והתחלנו להכין ילדים לפרוצדורות הקשורות למחלקה זו.
בשנת 2015 קיבלנו תקן נוסף למחלקת דיאליזה.
בחודש מאי 2015 מחלקות אשפוזים (כירורגיה, פנימית וטיפול נמרץ) עברו לבנין החדש ובאותה קומה ביה'ס לילדים המאושפזים.
בחודש נובמבר 2015 מחלקות אשפוז יום ונפרולוגיה עברו לבנין החדש ונפתחו תתי מחלקות חדשות ששולבו במחלקת אשפוז יום. (אורולוגיה, אורטופדיה, כירורגיה, א.א.ג, גסטרו, לב חזה ומתבגרים)כמו כן נפתחה כתת הכנה לפרוצדורות) צוות ביה''ס גדל מאוד ומונה כ- 17 אנשים.
ביה''ס קיבל את שמו החדש ביה''ס ע''ש אברהם לינקולן.
הצוות החינוכי
רינה חסונה עבדלרחמן
מחנכת דיאליזה ילדים מזה 12 שנה. למדתי חינוך מיוחד בדוד ילין . עבדתי במסגרות של החינוך הרגיל בתפקיד מרכזת ילדים עיוורים דוברי ערבית במערב ומזרח ירושלים. במקביל, עבדתי במסגרת החינוך המיוחד עם ילדים בעלי מוגבלויות . הוסמכתי ועבדתי כרכזת נוער במתנ"ס אבו גוש . השתלמתי בחינוך מתבגרים, מניעת אלימות מינית, חינוך חברתי. לימוד ילדים מצטיינים ומחוננים, בטיחות ברכב מטעם ארגון בטרם.
אני עובדת במרכז החינוכי בשערי צדק 21 שנה , בתחילה כמורה לדוברי ערבית בכל מחלקות הילדים: אשפוז פנימי, כירורגיה, אשפוז יום, המודיאליזה ונפרולוגיה.
הנחיתי סטודנטים להוראה דוברי ערבית , פיתחתי ותרגמתי חומרי עזר בשפה הערבית.
ננה חי
את הקשר הראשון שלי עם ילדים מאושפזים בבתי החולים התחלתי כאשר הייתי שותפה בהקמת עמותת "קו אור" - למידה מרחוק לילדים בבתי חולים. עבדתי כמנהלת אדמינסטרטיבת של עמותה כ 15 שנה, רב העבודה שלי הייתה בצד הניהולי של העמותה. לאחר שסיימתי את לימודי ההוראה שלי , זה היה רק טבעי עבורי לעבור לצד השני לעבוד עם הילדים בבתי החולים (לא רק מאחורי הקלעים), וכך מצאתי את מקומי בבית הספר לילדים בשערי צדק בשנת 2008. בעלת תעודת הוראה בחינוך להוראת מבוגרים ובחינוך מיוחד ותואר שני בניהול מערכות חינוך.
עיקר העבודה שלי עם התלמידים מתבצעת באמצעות מחשבים ואמצעים טכנולוגיים. בעידן הטכנולוגי המתפתח של היום, אני רואה את המחשב והאינטרנט כסימנים בולטים של תקופתינו במהפכת המידע. בתפקידי, כמורה, אני משתמשת במחשב ככלי המתווך בין המידע לילד, העבודה במחשב עם הילדים נעשית בדרך חוויתית ולא שיגרתית. באמצעות משחקים, לומדות ואתרי אינטרנט. כל ילד בהתאם לרצונותיו וצרכיו.
בשנים האחרונות מלמדת גם רובוטיקה (ברמות ובהיבטים שונים), מציאות מדומה וחידושים טכנולוגיים נוספים.
אמאל שריף
אני מורה לחינוך מיוחד , עובדת באשפוז יום ילדים , העבודה שלי מתמקדת בלמידה לצורך צמצם הפער הלימודי שהילדים מפסידים בגלל שהם מגיעים ליחידת אשפוז יום לבדיקות שונות או לקבל תרופות. כמו כן אני עובדת עם הילדים על יצירות שונות שמכינים את הילדים לעבודה בריכוז , קשר עין יד , החזקת מוטוריקה עדינה ונוסף לכך אני אחראית על סדנת בישול ואפיה ותזונה בריאה לילדים חולי סכרת.
נינה ליברמן
31 שנה במערכת החינוך כאשר רוב השנים עבדתי עם ילדים בעלי קשיים בגיל הרך. שנים אחרונות לפני המעבר לשערי צדק ניהלתי גן רגשי-התנהגותי. עשיתי תעודה בשיטת מונטסורי-שיטה שדוגלת בלימוד ילדים דרך משחק ודרך התפתחותו ויכולתו של כל ילד וילד באופן אישי. היום אני מורה באשפוז יום ילדים. העבודה שלי כוללת גם לימוד אנגלית וגם שם אני משתמשת במשחקים כדי לעזור בהפנמת החומר הנלמד.
ליאורה מנדל
שמי ליאורה מנדל בוגרת B.ED בחינוך מיוחד, ו M.ED בניהול וארגון מערכות חינוך. בראשית עבודתי לימדתי בבית ספר לחינוך מיוחד "עציון" בבני ברק, בית ספר לתלמידים עם נכויות התפתחויות. חנכתי כיתות מגילים שונים וכן הייתי מורה מאמנת לסטודנטים מאוניברסיטת בר אילן. עבדתי כ13 שנה כמורה לחינוך מיוחד בבתי חולים לילדים, "תל השומר" ו"דנה" איכילוב. בתל השומר הייתי אחראית על מחלקות הילדים הפנימיות, מחלקת c.f ושיקום ילדים בבית חולים תל השומר. בשנת 2012 הצטרפתי לצוות החינוכי במרכז החינוכי בבית חולים "שערי צדק" כמורה לחינוך מיוחד במחלקות הילדים. במהלך הטיפולים העבודה עם הילד המאושפז אינדיבידואלית ומותאמת לצרכיו הפיזיים, הרגשיים והמנטאליים. העבודה נעשית בצורה חווייתית, יצירתית ומגוונת המעצימה את תחושת המסוגלות ומסיחה את דעתו של הילד מהאקט הטיפולי.
אני מאמינה בעבודה מתוך אמפתיה ורגישות לילד המאושפז וכן ביכולת הכלה והקשבה, להבין ולהרגיש את צרכי הילד
סיגלית שאולוף
בוגרת אוניברסיטת בר אילן בקרימינולוגיה וסוציולוגיה. בוגרת בית הספר לפרסום שיווק ותקשורת של איגוד המפרסמים. בעלת תעודת הוראה ממכללת דוד ילין.
מורה, מחנכת ומורה משלבת. כמו כן רכזת מחשבים בממ"ד ע"ש דובדבני בית הכרם. שמחה בהיותי חלק מצוות מדהים בביה"ס שע"י מחלקות הילדים בשערי צדק.
רגדה איברהים
שמי רגדה איברהים, אני מורה ,עם וותק של 5 שנים. סיימתי תואר ראשון באוניברסיטה העברית (סוציולוגיה וחינוך) ותעודת הוראה בחינוך המיוחד במכללת דוד ילין. עבדתי בבית ספר רגיל ובית ספר לבעלי צרכים מיוחדים. היום אני עובדת בבית הספר שליד מחלקות הילדים בשערי צדק .העבודה בביה"ח כוללת עבודה עם ילדים ערבים ויהודים בנושא לימודים ויצירות שונות כדי להנעים את זמנם ולהשלים פערים בלימודים.
מוריה זלצר
מוריה זלצר יועצת בית הספר.
גרה בירושלים במקור ממושב נחלים.
למדתי תואר ראשון בחינוך מיוחד ותואר שני בייעוץ חינוכי במכללת אורות ישראל.
במקביל לכך שאני יועצת בבית הספר אני עובדת כמחנכת כיתת תקשורת בבית ספר בלוד.
אוהבת מאוד לעבוד עם אנשים כלל ועם ילדים בפרט.
מאמינה בטוב שיש בכל אדם
הלברטל לאה
התחלתי את דרכי במרכז החינוכי "שערי צדק" בשנת 2005.
בהכשרתי, אני בעלת תואר ראשון בחינוך מיוחד ותואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך מ" מכללה ירושלים".
אני מאמינה ביכולת ובזכות שיש לנו כאנשי חינוך וטיפול להעניק לילדים כוחות להתמודדות טובה עם המחללה ועם הטיפול הרפואי.
המטרות המרכזיות שלי, הן: ללמד את הילדים כישורי חיים להתמודדות עם המחלה ולניהול אורח חיים בריא, להעניק להם חוויה חיובית בשהותם בבית החולים וכן ללוות אותם מבחינה חינוכית ולימודית ולשמור על זכויותיהם החינוכיות, תוך ראיית הצרכים הייחודיים המתעוררים עקב המחלה.
מרים בן חמו
שמי מרים בן חמו, אני עוסקת בחינוך למעלה מ31 שנים. ניסיוני החינוכי מכיל עבודה עם קשת רחבה של מגוון אוכלוסיות: בתחילת דרכי, עבדתי בפנימייה טיפולית בשם בני ברית הנותנת מענה לילדים עם בעיות נפשיות ורגשיות. בהמשך דרכי הקשתי תריסר שנים בבית הספר של מחלקות הילדים בהדסה עין כרם, בתפקיד של מורה מרכזת במחלקה האונקולוגית לילדים. במעבר חד, עברתי לחנך תלמידים בכיתות א-ג בחינוך רגיל בבית הספר הצומח "הניסויי ארגנטינה" בשנות הקמתו הראשונות. כיום, עובדת בבית הספר של מחלקות הילדים במרכז הרפואי שערי צדק. במסגרת תפקידי, אני מנסה לשלב את כל הניסיון והמיומנויות שרכשתי כולל כלים לימודיים מתמטיים ושפתיים בתוך שגרת יומו של התלמיד המאושפז במחלקה.
שולמית שאער
בעלת תואר ראשון בחינוך גופני ועברתי קורס ספורט טיפולי בוינגייט.
עבדתי עשר שנים בבית ספר יסודי כמורה לחינוך גופני בעיקר ובנוסף התנסיתי בתפקידים שונים בבית הספר.
מאמינה ורואה בפעילות גופנית מפתח הצלחה ושמחה בכל תחומי החיים ומאמינה בו כקידום אורח חיים בריא.
כיום זוכה לעבוד בבית הספר של בית החולים שערי צדק במחלקות סוכרת ודיאליזה בתקוה לסייע בהתפתחות הילדים ולגרום להם חוויות הצלחה ולחזק את גופם ונפשם.
נואה עבד אלרחמן
בחינוך בלתי-פורמלי BEDראשון שנים עסקתי כגננת בגן ילדים באבו גוש, למדתי לתואר ותואר בהוראה ותואר בחינוך לגיל הרך ותואר ראשון בחינוך המיוחד. עסקתי בכפר אבו-גוש כרכזת גנים ורכזת ניצנים ''צהרונים'' . עבדתי כרכזת חינוכית בקידום הנוער. כיום אני מורה לחינוך מיוחד בבית ספר שערי צדק במחלקת ניפרולוגיה.
אני מאמינה שכל ילד חולה שמגיע למחלקה הוא עולם ומלואו, מצריך מאיתנו תשומת הלב והאהבה שזקוק להם כדי להתגבר על המחלה ולהמשיך קדימה. אני עושה כמיטב יכולתי לסייע בידי הילדים ולהנגיש להם את כל האמצעים החינוכיים שברשותנו כדי שתהיה להם שהות מהנה ומועילה.
שחר זהבי
למדתי חינוך מיוחד, עשיתי שירות לאומי בעמותת ״להושיט יד״ עמותה שמסייעת לילדים חולי סרטן והמשכתי לעבוד שם.
מטפלות פרא רפואיות
נחמה טל
מטפלת באמנות חזותית (M.A).
בוגרת המכללה האקדמית לחברה ואמנויות (A.S.A) בנתניה.
כוננית ביחידת חוס״ן בכיר,באיחוד הצלה בירושלים- יחידה הנותנת מענה של עזרה ראשונה נפשית במקרי טראומה ואסון.
בשלבי הסמכה בטיפול emdr.
מאמינה בכוחה המרפא של היצירה.
רואה את עצמי שותפה בדרכו של המטופל.
מאפשרת ״לידת״ תהליכים רגשיים, הכרוכים בהתפתחות ובשינוי, תוך שילוב כלים טיפוליים.
אני רואה את הטיפול באמנות בבית הרפואה, מקל ומסייע למטופל בהתמודדות עם המחלה. באמצעותו מתאפשר למטופל לבטא תכנים נפשיים,מודעים ושאינם מודעים-באופן לא מילולי, תוך מפגש ודיאלוג עם מחוזות הכאב העמוקים שבנפש.
אודות לכך, המטופל יכול לחוש שחרור וצמיחה,לגייס כוחות ולהשתמש בכאב כמשאב.
אשפוז ילד בבית החולים מפר את האיזון הכללי שלו ושל סביבתו הקרובה, בשל החרדה הקיומית המתעוררת בעקבות החולי והעדר תחושת השליטה העצמית.
בתוך משבר זה, אנו מאמינים כי בית הספר מהווה נקודת אור בשאיפת הילדים והוריהם לחזור למצבם הטבעי, באמצעות שמירה על החלק הבריא בעולמם, על ידי התכנים הנורמטיביים והדפוסים המוכרים להם.
אנו מאמינים בגישת החינוך השיתופית. גישה המייחסת חשיבות רבה לשיתוף ההורים עם הצוות החינוכי, הסיעודי והרפואי בשיקומם של הילדים החולים. גישתינו חינוכית הוליסטית, ששמה דגש על בריאות הגוף והנפש של הילדים באותה מידת חשיבות. מכאן נגזרת דרך העבודה המתייחסת למימדים החינוכיים, הלימודיים, החברתיים והרגשיים של הילדים בו זמנית.
מטרות ויעדים
א. צמצום פערי למידה שנוצרים עקב האשפוז/טיפול.
ב. סיוע, טיפוח ושימור כישורים ומיומנויות במהלך האשפוז.
ג. עידוד המוטיבציה בשמירה על רצף לימודי שנקטע בשל האשפוז
ד. תמיכה רגשית, מתן כלים להתמודדות עם המחלה. המפחיתה חרדות ומציגה בפני הילדים מידע שמתאים לגילם ה. הכנה לניתוחים וטיפולים חודרניים באמצעות פעילות ולהבנתם, על ידי שיחות, סיפורים, הצגות, תמונות ואביזרים נוספים.
העבודה עם הילדים מתקיימת ליד מיטתם, או באחת משש כיתות בית הספר (חללי פעילות חינוכית), בצוות רב מקצועי ובנוכחות ההורים. אנו שומרים על קשר רציף עם בית הספר בקהילה של הילד ומעניקים תמיכה לימודית בבית לפי הצורך, באמצעות עמותת "קדימה מדע - שבילים“.
צוות בית הספר משתף פעולה עם הצוותים הרב מקצועיים העובדים בביה"ח, משתתף קבוע בישיבות הצוות בכל מחלקות הילדים, מתייעץ, מעביר ומקבל ידע.
המרכז הרפואי שערי צדק
בית הספר שליד מחלקות הילדים בשערי צדק נמצא בתוך המרכז הרפואי שערי צדק. בית הספר זוכה לשיתוף פעולה מלא מכל הצוותים בבית החולים, העבודה נעשת בתיאום ושיתוף מלא.
"סאסא סטון קו אור"
"סאסא סטון קו אור" הנו ארגון חינוכי המפעיל תכנית ייחודית לילדים, ביותר מ-150 מרחבים חינוכיים ב-35 בתי חולים כלליים, שיקומיים ופסיכיאטריים ברחבי הארץ. בית הספר שליד מחלקות הילדים בשערי צדק היה אחד מבתי החולים הראשונים שקו אור נכנסה אליהם.
עמותת "תקוה ומרפא"
עמותת תקווה ומרפא פועלת במרכז הרפואי שערי צדק באמצעות בנות השירות אשר יוצרות קשר על ילדים נפרולוגים. הן מלוות את הילדים בבית החולים, משחקות אתם ומנעימות את זמן הילדים בביצוע הטיפולים הרפואיים. העמותה עורכת לילדים ימי הולדת, מסיבות, טיולים ,מחנות מידי שנה, מסיעת בהסעות לדיאליזה ובהשתלות כליה.
עמותת "שמחה לילד"
עמותת שמחה לילד מסייעת לילדים החולים במחלות כרוניות וגנטיות בשיקום ארוך. העמותה מלווה את הילד החל מאשפוזו הראשוני, דרך תהליך השיקום תוך בניית סביבה חברתית. בנות השירות מטעם העמותה הן שיוצרות את הקשר עם הילדים במרכז הרפואי שערי צדק.
פרויקט רופאי חלום הינו פרויקט ייחודי שמטרתו שילוב ליצנים רפואיים ("רופאי חלום") כחלק מהמערך הטיפולי בבתי החולים בישראל ע"י הכשרתם לעבודה כחלק מהצוות הרב מערכתי במחלקות ובפרוצדורות רפואיות שונות לטובת שיפור רווחת המטופל וקידום הטיפול.רופאי חלום הם ליצנים רפואיים מקצועיים
"גדולים מהחיים"
עמותת 'גדולים מהחיים', עם החזון לשפר את איכות חייהם ורווחתם של ילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם בכל הארץ, ללא הבדלי דת, מין ולאום
"זכרון מנחם"
מתנדבי זכרון מנחם עוזרים לצעירים חולי סרטן מגיל 0-25 ומשפחותיהם. להוציא אותם מהכאב, הפחד והסבל למקום שמח ומלא תקווה. להעצים את תחושת החיים ולהעניק מגוון שרותים פרקטיים מקיפים להתמודדות ביומיום.
"חיינו"
חיינו הוקם בשנת 1999 ושם לו למטרה לסייע לילדים חולי סרטן ולבני משפחותיהם. בחיינו מתייחסים לנושא ילדים חולי סרטן כמכלול: הילדים, בני המשפחה והסביבה הקרובה. חיינו הוא הסניף הישראלי של ארגון "חי-לייפליין" העולמי. חיינו מקיפה בפעילותה את כל התחומים הקשורים למחלת הילד ולהתנהלות בני המשפחה במהלך תקופת האשפוז, השהות בבית, ועד לריפוי.
"להושיט יד"
העמותה נוסדה ע"י מתנדבים שנדבו מכספם וזמנם לרשות הילדים החולים ובני משפחותיהם ומשרתת ילדים בכל בתי החולים בארץ,מצפון ועד דרום.
במדור זה ניתן למצוא קישור לחוזרי המנכ"ל של משרד החינוך בנושא בריאות ואורחות חיים במוסדות החינוך.
הקישורים מחולקים לפי סוגי הנחיות ומחלות, בכל קישור ניתן למצוא רקע קצר על המחלה וההנחיות של משרד החינוך בדבר המחלה.
חוק חינוך לילד החולה
חוק חינוך חינם לילדים חולים קובע כי ילדים המאושפזים בבית חולים זכאים ללימודים ללא תשלום.
הלימוד נעשה בבתי ספר המופעלים בבתי החולים על-ידי משרד החינוך.
מי זכאי?
ילדים הזכאים לחינוך חינם על פי חוק לימוד חובה או חוק חינוך מיוחד, ועונים על אחד מאלה:
מאושפזים בבית חולים.
חולים במחלה או ליקוי בריאותי המצריכים טיפול בבית חולים לתקופה העולה על ארבעה שבועות.
תהליך מימוש הזכות
משרד החינוך נושא באחריות המלאה להפעלת המסגרות החינוכיות לילדים המאושפזים בבתי חולים, באמצעות האגף לחינוך מיוחד.
תכניות החינוך לתלמידים מאושפזים הן בעיקרן תכניות חינוך אישיות (תח"א), המותאמות לתכנית הלימודים של התלמיד בבית הספר שבו למד טרם אשפוזו.
לקביעת תכנית החינוך האישית שותפים התלמיד והוריו, המורים בבית החולים והמחנך בבית ספרו של התלמיד
קבלת תלמיד חולה למוסד חינוכי
הוראות על שמירה על קשר עם תלמידים הנעדרים מהלימודים
הנחיות לטיפול בילדים הסובלים מאפילפסיה
הנחיות לסיוע לתלמידים מושתלי איברים
תלמידים חולים במחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס כיבית)